Hur dyra sängkläder borde man köpa för ett hotell?

Syftet med detta blogginlägg är inte att göra kritik mot någon utan att komma med nya synpunkter om hotelledningens beslut om köp av nya sängkläder och att hjälpa att tänka på olika aspekter vid sängkläder. Priset är alldeles för ofta det viktigaste argumentet vid köp av nya sängkläder (och även frottéhanddukar och morgonrockar) för ett hotell och man ägnar ingen uppmärksamhet åt andra parametrar. Sängkläder värderas även efter utseendet men priset är oftast den dominerande faktorn, tyvärr med fokus på vad som är billigast.

I Estland använder många hotell sådana textiler som i mer utvecklande länder normalt används på hotell av lägre prisklass och t ex i sjukhus. Sådana billigare sängkläder är praktiska och har lång livslängd men ger gästen varken komfort eller någon estetisk upplevelse. Användning av billigare sängkläder beror på den lägre prisnivån av hotell i Estland jämfört med hotell i mer utvecklade länder vilket har tvingat estniska hotell att först och främst tänka på ekonomi. Så är de till en viss del tvungna att välja de billigaste sängkläderna.

Executive satin rand 3 cm

 

Å andra sidan är sängkläder en mycket viktig faktor för gästens upplevelse från hotellbesöket. Det är ju mest för att sova som man kommer till ett hotell, och då spelar en bekväm säng en mycket stor roll. Under merparten av hotellvistelsen ligger man i sängen och när man inte känner sig bekväm där påverkar det hela intrycket från besöket. En gäst som sover djupt och gott vaknar i gott humör och andra småsaker känns inte längre lika viktiga. Om sängen däremot känns obekväm att sova i kommer sådana småsaker att störa gästen mer (buller, temperatur, främmande miljö osv). Alla dessa detaljer börjar förstärka varandra och bilda en negativ upplevelse. Sammanfattningsvis är kvalitetssömn i en mycket bekväm säng oerhört viktig och avgör allt annat.

 

Vad ska man beakta (förutom priset) när man köper sängkläder? Nedan anges en lista över övriga aspekter som vi tycker är viktiga:

  • Komfort av sängkläder – utan att gå in på alla tekniska detaljer är komforten det viktigaste, dvs hur gästen mår i sängen med sängkläderna. Sängkläder ska vara behagligt mjuka, „andas“ väl, inte orsaka svettning och inte kännas obehagliga mot huden.

  • Sängklädernas utseende – vackra och originella sängkläder ger gästen ett omedelbart intryck av att sängen är bekväm att sova i.

  • Materialet av sängkläder – i Estland använder man oftast 50% polyester/50% bomull för sängkläder, framför allt med hänsyn till hotellets och tvätteriets behov (lättare att tvätta och stryka, krymper mindre osv). Ur gästens synpunkt är det dock bättre att använda sängkläder av 100% bomull som „andas“ bättre och känns därför skönare mot huden.

  • Sängklädernas mått – sängkläderna får inte vara för små så att täcket t ex hänger ut ur påslakanet, lakanet inte täcker hela sängen eller inte kan vikas in under madrassen ordentligt så att det inte rullar ihop sig osv. Förutom den visuella aspekten är rätt mått på sängkläder även viktiga för komforten.

  • Testfråga – man borde ställa sig en testfråga vid köp av hotellsängkläder: „Skulle jag vilja ha dessa sängkläder hemma i min säng?“ Om svaret är NEJ finns det ingen anledning att tro att gästen skulle tycka om dessa sängkläder.

 

När man köper sängkläder för hotell är man frestad att bara utgå från priset eftersom köp av sängkläder för hela hotellet är en stor investering och det är lätt att uppnå en stor nominell besparing när man väljer billiga sängkläder. Men om man tittar på hela den s k livscykeln av hotellsängkläder så består kostnaderna inte bara av inköpspriset utan andra kostnader blir betydligt viktigare. Den största kostnaden vid sängkläder är tvätt, dvs tvätteritjänster. Låt oss ta ett påslakan som exempel och göra en liten beräkning med parametrar nedan:

* Pris på ett påslakan (vanligt vitt) – t ex 8,00 EUR/st

* Ett påslakan kräver tvätt t ex 70 gånger om året; ett påslakan väger i genomsnitt 1 kg/st; komplett tvättjänst kostar 0,50 EUR/kg; sängkläder håller i 3 år; under tre år är tvättkostnaden 70 x 3 x 1 x 0,5 = 105 EUR

*Den totala livscykelkostnaden för påslakanet är 8 (inköp) + 105 (tvätt) = 113 EUR

* Priset på påslakanet (8,00 EUR/st) utgör följaktligen 7% av den totala livscykelkostnaden!!!

* Tvätt av påslakanet under 3 år utgör 93% av den totala livscykelkostnaden.

När man tittar på dessa siffror är det klart att inköpspriset av ett påslakan inte är så avgörande. Med andra ord, om ett hotell unnar sig dyrare sängkläder har detta lite effekt på den totala livscykelkostnaden för påslakanet. Låt oss leka lite mer med siffrorna och anta att hotellet köper 2 gånger dyrare påslakan på 16,00 EUR/st – i så fall är den totala livscykelkostnaden för påslakanet 121 EUR och inköpspriset 13% av detta belopp, dvs fortfarande en ganska liten andel jämfört med tvättkostnaden.

Standard vit hotel sängkläder

 

Slutsatsen är enkel: inköp av dyrare sängkläder bidrar relativt lite till sängklädernas totala livscykelkostnaden. Om hotellet däremot erbjuder dyrare, mer högkvalitativa sängkläder kan det höja sin kvalitet betydligt och förbättra upplevelsen för gästen.

 

Parametrar för mer högkvalitativa sängkläder är t ex:

  • Materialets täthet, dvs trådtäthet och trådgrovlek – t ex trådtäthet på TC260 eller TC300 (thread count) och trådgrovlek på 40 eller 60 är mycket populära i utvecklade länder. Med andra ord känns sängkläder av tunnare tråd och med större trådtäthet mjukare och skönare.

  • Mönstrade sängkläder – olika mönster kan vävas in i tyger för sängkläder (ränder, rutor, blommönster osv) vilket möjliggör hotellet att utmärka sig och erbjuda gästen det lilla extra. Vårt sortiment på Hotellitarbed OÜ inkluderar t ex tyger för sängkläder med över 200 olika mönster.

Executive satin rand 3 cm

 

Det ovan angivna gäller även andra hotelltextiler, dvs frottéhanddukar, badmattor, morgonrockar osv. Det billigaste behöver inte nödvändigtvis vara det mest praktiska för hotellet och en liten extrainvestering kan avsevärt förbättra gästernas upplevelse på hotellet.

 

När det gäller priser på kompletta satser av sängkläder så behöver man även beakta gäster som stjäl hotellvaror eller mildare sagt tar med sig hotellvaror från hotellet. Ju mer attraktivt pris och utseende sängkläderna har desto mer sannolikt blir det att gästen vill ta dem med sig, som en souvenir så att säga. Det vill säga att antalet stölder ökar om hotellet använder dyrare sängkläder. Naturligtvis tar folk oftast med sig frottéhanddukar så stöldfrågan är ännu mer aktuell vid dessa. Om man beställer frottéhanddukar eller sängkläder med hotellets logo kommer produkten åtminstone att fungera som en liten reklam för hotellet om den blir stulen och påminner gästen om vilket hotell den kommer från. Vi har i alla fall hört om många erfarenheter av hotell där antalet försvunna frottéhanddukar har ökat avsevärt när man har börjat använda vackra och färgglada frottéhanddukar på ett hotell eller en spa.

 

Närmare information om sängkläder: Sängkläder

Tags :