Revolution: ett dispensersystem med 2,5x mindre schampoåtgång

Personliga hygienprodukter (handtvål, schampo, duschgel, hårbalsam) kan erbjudas på hotellrum som tre olika alternativ:

  1. Slutet dispensersystem (utbytbara icke-återfyllbara flaskor)

  2. Återfyllbart dispensersystem (hygienprodukter i dunkar)

  3. Småförpackningar (20 ml, 30ml och 50 ml flaskor och tuber)

 

Enligt vår uppskattning används dessa alternativ lika mycket på hotell i Europa, dvs att varje alternativ används av ca 1/3 av hotell. Billigare hotell använder oftast återfyllbara dispensersystem, hotell med mellanhög prisnivå föredrar slutna dispensersystem och dyrare hotell erbjuder oftast hygienprodukter i småförpackningar. Vilket alternativ man väljer beror på hotellets vision och olika parametrar såsom kostnad, hygiennivå, utseende, dofter osv. Fördelen med slutna dispensersystem och småförpackningar är hygien: varje hotellgäst kan vara säker på innehållet. Den största fördelen med återfyllbara dispensersystem är det låga priset för hotell.

Senser dispensersystem i hotell

 

Den relativt höga kostnaden av slutna dispensersystem har hittills orsakats av att de tillverkas med utgångspunkt i leverantörens intressen. Hotellet får väggfästen för dispensersystemet gratis medan man helt åsidosätter ekonomin med hygienprodukter. Vid dispensersystem som används mest i Estland kan en tryckning ge upp till 100 ml vätska vilket är ett uppenbart slöseri. Det räcker normalt med upp till 10 ml tvål för en handtvätt och resten av tvål från dispensersystemet spolas helt enkelt ner i handfatet. En hårtvätt tar 10-20 ml schampo och om dispensersystemet ger 50-100 ml på en gång så är det flera gånger för mycket. Vid de vanligaste dispensersystemen i Estland har man inte alls tänkt på ekonomisk användning av hygienprodukter utan det verkar som om målsättningen är att sälja så många icke-återfyllbara flaskor som möjligt till hotell. Därför tror många att slutna dispensersystem är relativt dyra för hotell.

 

Slutna dispensersystem som slösar med hygienmedel orsakar två stora problem:

  1. Hög kostnad – hotellets kostnader på personliga hygienprodukter är flera gånger större

  2. Miljöförorening – flera gånger mer hygienprodukt går till avloppet vilket är skadligt för miljön (Green Key)

 

Det största problemet med slutna dispensersystem som ofta används i Estland är att mängden hygienprodukt som matas ut med en tryckning inte är fixerad utan beror på gästens vilja och fysiska styrka. Om det slutna dispensersystemet fungerar med handtryckning på flaskan beror dosen på användarens handstyrka och en kraftig tryckning kan ge till och med 100 ml tvål. Den nödvändiga mängden är ca 10 ml, så det handlar om slöseri på 10x. Huruvida avsaknad av fixerad dosering är medvetet planerad eller ett godtyckligt val av tillverkare, „en slump“ så att säga, förblir på tillverkarnas samvete.

 

Som tur är finns det faktiskt annorlunda produkter som även tar vara på hotellets intressen. Det viktigaste särdraget med ekonomiska dispensersystem är fixerad dosering. Dispensersystemet Senser t ex doserar 4 ml. Om gästen vill ha mer hygienprodukt är det bara att trycka flera gånger på pumpen. Ett sådant system sparar pengar för hotellet och är samtidigt miljövänligt. Eftersom Green Key-märkning blir allt mer populär i Estland kunde ekonomisk användning av hygienprodukter bli en större trend bland hotell.

 

Låt oss titta på ett exempel på kostnader vid slutna dispensersystem.

  1. Slutet dispensersystem utan fixerad dosering – åtgången är 1 utbytbar flaska per månad, dvs 12 flaskor per dosator och år.

  2. Slutet dispensersystem med fixerad dosering (t ex Senser) – åtgången är 0,4 utbytbara flaskor per månad, dvs 4,8 flaskor per dosator och år.

 Senser dispensersystem i hotell

ETT SYSTEM MED FIXERAD DOSERING GER 2,5 GÅNGER MINDRE ÅTGÅNG. Hotellet uppnår besparing genom att se till att hygienprodukter doseras efter gästens verkliga behov, utan att slösa med dem.

 

Närmare information om dispensersystemet Senser: Senser